Idén a közúti fuvarozók költségei 8-10 százalékkal emelkedhetnek

TEFU teherfuvarozás

A magyar közúti fuvarozók költségeit mutató Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) a 2022-es rekordemelkedés után 2023-ban az infláció alatt, 8,2-9,6 százalékkal növekedhet, kérdés azonban, hogy az idén ebből mennyit tudnak áthárítani a cégek — mondta Lajkó Ferenc.

A DigiLog Consulting tanácsadó cég vezetője és egyben a Magyar Közgazdasági Társaság logisztikai szakosztályának elnöke szerint a hazai áruszállítás hetven százalékát a közúti árufuvarozás adja. Magyarországon 13 ezer vállalkozás foglalkozik közúti árufuvarozással, járműállományuk kilencvenezer járműből áll. A magyar foglalkoztatottak 3,3 százalékát alkalmazzák, és jelentős exportszolgáltatók.

Tavaly a nemzetközi áruszállításban résztvevő vállalkozások költségei 25,1 százalékkal, a belföldi megbízói körrel rendelkező cégeké pedig 34,9 százalékkal emelkedtek – mondta el Lajkó, megjegyezve: ilyen mértékű, az inflációt is meghaladó költségnövekedésre a rendszerváltás óta nem volt példa. Az extrém költségemelkedés kapacitáshiánnyal párosult, ezért a fuvarozók az elmúlt harminc év legnagyobb áremelését tudták érvényesíteni, a nyereségráták pedig néhány százalékponttal emelkedtek.

A tavalyi költségnövekedés kétharmadát az üzemanyagárak emelkedése tette ki. A gépkocsivezetők bére 4,5-5,5 százalékponttal, az egyéb költségek 2,5-4,5 százalékponttal emelkedtek. A növekedésből a tranzitdíjak 2-2,5 százalékpontot tettek ki. A forint gyengülése viszont segítette a nemzetközi közúti fuvarozásban érdekelt vállalkozásokat.

A 2023. évi kilátásokkal kapcsolatban a DigiLog Consulting vezetője kifejtette: a szektor szereplői az éves átlagban a tavalyi szintekhez képest stagnáló üzemanyagárak mellett is nyolc-tíz százalékos költségnövekedéssel számolnak, míg az év elején a várható gazdasági visszaesés miatt kevesebb megrendelésre lehet számítani. A jelenlegi kapacitások mellett a csökkenő kereslet miatt a fuvardíjak, és ezzel a profitmarzsok visszaeshetnek, a profit akár veszteségbe is fordulhat. A csökkenő profitok miatt lanyhulhat a beruházási kedv, kapacitás-leépítés következhet be a második negyedben, és áthúzódhat a második félévre is.

„Az is előfordulhat, mint a járványt követő időszakban, hogy mire a gazdaság felpattanna a második félévre, kapacitáshiány alakul ki, nem lesz elég sofőr vagy jármű” — jelentette ki Lajkó.

Horváth Ágnes, a MOL Csoport vezető közgazdásza, az MKT Gazdaságpolitikai és Gazdaságelméleti Szakosztályának elnökségi tagja a gázolaj árának alakulásáról elmondta, hogy a 2021-es literenkénti négyszáz forintról 2022-ben hétszáz forint fölé emelkedett. Az áremelkedésben a szűk kínálat mellett az erős kereslet hatására emelkedő olajárak és a finomítói díjak több mint hatvan százalékos drágulása játszott döntő szerepet.

Ismertetése szerint az árfolyamhatás közel száz forinttal emelte meg a dízel literenkénti árát 2022-ben, miután a dollár-forint éves átlagos árfolyama a 2021-es 303-as szintről 373 forintra emelkedett. Az üzemanyag literenként 0,33 eurocentes jövedéki adóval növelt összegére rakódik az Európában rekordnak számító 27 százalékos áfateher.

Az idén korrekció következett a dízelárakban, köszönhetően a forint erősödésének – fogalmazott, hozzátéve, hogy a magyar fizetőeszköz 2023-ban a világ legjobban teljesítő devizájának számít, azonban a régiós devizákhoz képest még mindig alulteljesítő 2019-hez képest. A dízel finomítói felára az orosz-ukrán háború kitörése után hordónként 15 dollárról 45 dollárra szökött fel. 2023 első két hónapjában már csökkenésnek indultak a finomítói felárak, de ez még mindig közel duplája a hosszú távú átlagnak.

Míg a nyersolajexport esetében Európának sikerült csökkenteni az Oroszországtól való függést még jóval a szankciók december 5-i életbe lépése előtt, addig ez nem mondható el a feldolgozott orosz üzemanyagok esetében. Decemberben ugyanis rekord mennyiségű orosz dízelolaj érkezett tengeren Európába. Horváth elmondta, hogy a február 5-én életbe lépő szankciók miatt a régiós finomítókra nehezedő nyomás azáltal csökkenthető, hogy megemelik a nem Oroszországból érkező olajszállítmányok arányát, ezzel arányosan növelhetik a finomított termékek exportját.


 

Kapcsolódi híreink

Leave a Comment